De reis en eerste week in Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Thomas Huntink - WaarBenJij.nu De reis en eerste week in Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Thomas Huntink - WaarBenJij.nu

De reis en eerste week in Boedapest

Door: Thomas Huntink

Blijf op de hoogte en volg Thomas

08 Februari 2015 | Hongarije, Boedapest

Hallo allemaal,

Na een lange voorbereiding ben ik nu een week in Boedapest. Het begon allemaal zondag om 1 februari. We moesten er vroeg uit want ik vloog op 9.50 vanaf Eindhoven. We kwamen rond half 8 - 8 uur op het vliegveld aan. Toen het eenmaal zover was werd er afscheid genomen.
Toen begon het grote avontuur: 4.5 maand naar Boedapest. De vliegreis duurde 2 uur en dus zette ik om 11 uur de eerste stappen op Hongaarse bodem. Vervolgens moest ik kijken hoe ik bij mijn appartement kon komen. Ik had gehoord van een klasgenoot, hij heeft hier vanaf september tot januari gestudeerd, dat ik een shuttlebus kon pakken.

De bus zette mij voor het appartement af. Ik had toen al contact gehad met de huisbaas, zij was al gearriveerd en ving mij op. Toen ik binnenkwam werd eerst het papierwerk in orde gemaakt (contract, regels, etc). Eenmaal binnen werd er ook kennis gemaakt met de andere huisgenoten. Mijn huisgenoten zijn: Martin en Fransoire (twee Fransen, zij waren ook net gearriveerd), Mike (één Duitser, zit hier nu nog 2 weken) en Nicole (één Amerikaanse,is hier ook tot half juni). Daarna kreeg ik een rondleiding in het huis. het is een appartement op de eerste verdieping. Hier hebben we 5 kamers, 1 gezamenlijke woonkamer + keuken en 3 badkamers. Toen ik de koffers had uitgepakt hebben we met elkaar kennis gemaakt tijdens het eten.

Maandag werd ik wakker en had ik niet veel te doen. Immers, de introductie begon op donderdag pas. Ik heb een beetje rondgelopen om de stad te verkennen en ben de Gellert berg opgelopen. Hier had je een mooi uitzicht, echter was het een beetje mistig dus dat was jammer.
Nadat ik terugkwam ben ik samen met de Fransen gaan eten en vervolgens zijn we naar een bar geweest. Dit was wel wennen want er waren veel Fransen waardoor er veel Frans werd gesproken.

De Dinsdag begon in de middag, Martin, Fransoire en ik gingen naar een sportwinkel omdat ze een wat spullen nodig hadden. Vervolgens gingen we naar een andere Fransman waren ik met 6 Fransen heb gegeten. We aten iets typisch Frans: aardappelen in melk. De volgende dag, woensdag, heb ik rondgelopen langs de rivier de Donau en heb ik mijn Buddy (een Hongaar die mij begeleid hier) ontmoet. We hebben samen de stad doorgelopen en hij heeft mij veel informatie gegeven met betrekking tot: het openbaar vervoer, winkels, universiteit en vakken.

Donderdag begon de introductie. Om 10 uur kregen we een presentatie met veel informatie en werd er een spel gedaan om mensen te leren kennen. Na de lunch werd er een rondleiding gegeven en vervolgens gingen we met zijn alleen naar een café. Hier heb ik veel Erasmus student ontmoet. Zo waren er Duitsers, Finnen, Spanjaarden, Italianen, Grieken en Turken. Vervolgens gingen we in de avond naar een ander café waar het nog tot laat gezellig was.

De Vrijdag heb ik met 2 Italianen, een Fin en een Portugees afgesproken en hebben we samen gegeten. s' Avonds hebben we het rustig aan gedaan omdat we zaterdag een stadstoer op de planning stond.

Zaterdag begonnen we met een stadstoer naar het castle. Dit castle lag in Buda, de andere kant van de Donau. We liepen hierheen en zo zagen we gelijk wat van de stad. Vanaf het castle had je een mooi uitzicht op Boedapest. Na een paar uur rondgelopen te hebben in de stad zijn we aan het einde van de middag naar een café gegaan. Vervolgens hebben we met een aantal Erasmus studenten gegeten en zijn we verder gegaan waar we gebleven waren: café's ontdekken!

Vanaf maandag begint het studeren dan echt. Dinsdag heb ik de eerste colleges maar maandag moet ik al naar school omdat mijn vakkenpakket dat ik in Nederland heb gekozen niet meer klopt. Zo gaan sommige vakken niet van start, andere vakken zijn op dezelfde tijd en voor weer andere vakken krijg ik minder studiepunten. Dit hoop ik dus morgen allemaal recht te zetten.

Voor nu heb ik niet meer te vertellen en wens ik jullie een fijne week tegemoet.

egészségedre (proost in het Hongaars).

Thomas



  • 09 Februari 2015 - 12:34

    'meester Theo":

    Thomas,

    ik wens je heel veel plezier en natuurlijk ook heel veel succes bij de studie.

    groetjes,

    Theo

  • 09 Februari 2015 - 13:21

    Annet:

    Je eerste reiverslag, mooi. Ben super trots op je !!!! Grote stad.....alles nieuw.....eerst veel alléén moeten ontdekken. Groeten van je moeder.

  • 09 Februari 2015 - 13:50

    Sander:

    Hey Kerel,

    Dat klinkt goed. erg leuk. laat het op je af komen;)

    Zorg dat je de deur goed op slot doet want ze weten dat de nieuwe Erasmus studenten gearriveerd zijn.

    Kijk eens achterop het schilderij naast jouw deur;)

    Groetjes Sander

  • 09 Februari 2015 - 16:39

    Marian En Theo:

    Hallo Thomas,, Wat fijn om te lezen dat je een goede reis hebt gehad, en dat je al samen met andere studenten aan het verkennen ben. Vooral de kroegjes :)

  • 09 Februari 2015 - 16:41

    Marian:

    We wensen je een mooie tijd en succes met de studie.
    UT kump allemoals wel goe.

    Gr vanuit dinxper

  • 09 Februari 2015 - 17:36

    Je Vader:

    Th

  • 09 Februari 2015 - 17:41

    Theo:

    Thomas een goed verhaal. Veel plezier tot horens. Theo

  • 09 Februari 2015 - 19:09

    Marcia:

    Fijn dat je goed bent aangekomen. Fijne tijd in Boedapest!

  • 09 Februari 2015 - 19:39

    Tim:

    Poar neem'n!

  • 09 Februari 2015 - 20:01

    Maria Peters:

    Dag Thomas. De eerste week zit er al op.
    Ik hoop dat het geregeld is met de vakken enz. het blijft organiseren en actie ondernemen.
    Zo te lezen al heel wat gezien, vooral kroegen!
    Heel veel succes en een fijne tijd aldaar.
    Groeten

  • 09 Februari 2015 - 20:23

    Lowie Peters:

    Hallo Thomas.
    Mooi dat je goed bent aangekomen.
    Heb je al lekkere Hongaarse dingen gegeten of gedronken?
    Is het leven daar betaalbaar? Wat kost er een biertje/eten enz?
    Groeten uit Zeddam.
    Lowie

  • 12 Februari 2015 - 17:54

    Thomas Huntink:

    Bedankt voor de reacties!
    Sander nog bedankt voor het bericht achter op het schilderij.

    Maria, met de vakken is het nog lastig. Hier moet ik nog achteraan wat precies de juiste vakken zijn.

    Lowie, ik heb al Hongaarse goulash soep gegeten, wat zeer lekker was en ik heb natuurlijk ook het Hongaarse bier geprobeerd. Daarnaast is het leven hier i.v.m. Nederland een stukje goedkoper. Bier is bijvoorbeeld 1 euro voor een halve liter in het café. In de supermarkten is ongeveer 20 tot 40% goedkoper.

  • 20 Februari 2015 - 23:46

    Francis Centen:

    hallo Thomas,

    Fijn dat je goed bent aangekomen en ik hoop dat jij je draai zal vinden, maar dat gaat zeker lukken.
    Ik ga je verslagen zeker lezen en ik wens je veel succes en veel plezier.
    Maak er een mooie tijd van!
    Lieve groetjes Francis.

  • 28 Februari 2015 - 17:49

    Jo En Mariet:

    Hallo Thomas,

    De eerste maand zit er alweer op, leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. We zullen je verslagen blijven lezen.

    Groetjes

    Jo en Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 4207

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

01 Februari 2015 - 20 Juni 2015

Minor Boedapest Hongarije

Landen bezocht: