Tijd voor een update! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Thomas Huntink - WaarBenJij.nu Tijd voor een update! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Thomas Huntink - WaarBenJij.nu

Tijd voor een update!

Door: Thomas Huntink

Blijf op de hoogte en volg Thomas

15 Maart 2015 | Hongarije, Boedapest

Jó napot (Hallo),

Hier weer even een berichtje uit Boedapest. De eerste 6 weken zitten er reeds op en ik heb het hier hartstikke naar mijn zin! De school is echt begonnen en ik ben naar Servië geweest.

Als eerste vertel ik iets over de universiteit. De leraren zijn hier heel anders dan in Nederland. Het is hier blijkbaar normaal dat leraren later komen (waarvan 1 leraar altijd 30 min. of meer te laat komt...). Daarnaast kunnen sommige leraren slecht Engels of praten ze af en toe in het Hongaars (waar weinig van te maken is). Dit is soms erg lastig.
Het verschil tussen de vakken is ook groot, sommige vakken hoef je alleen maar aanwezig te zijn om het te halen en andere vakken moet je een presentatie, essay en examen maken.
Verder heb ik ook een Hongaars vak. Bij dit vak leer ik de Hongaarse taal. Dit is echt een hele lastige taal, zeker omdat de leraar alleen maar in het Hongaars praat en weinig vertaald naar het Engels.

Verder heb ik deze maand een aantal activiteiten gedaan: zo zijn we met een groep gaan laserquesten in een oude steengroeve. Dit was buiten Boedapest dus hierdoor zagen we ook het platteland van Hongarije. Dan kan je zien dat het arm en ouderwets is. Het laserquesten was heel leuk en na de tijd gingen we gezamenlijk uit eten.
We hebben hier ook nog wat sightseeing gedaan. We zijn naar het parlement geweest waar we een rondleiding kregen. Het parlement is een de grootste parlementsgebouwen van Europa.
Via school hebben ze een aantal activiteiten georganiseerd: zo was er Hongaarse muziek en dans. Ik ben geweest naar de typische Hongaarse muziek, dit vond ik echt saai. De muziek was klassiek en langzaam.
Een andere activiteit was de international diner. Iedereen moest iets koken van het land waar ze vandaan komen. Ik heb gekozen om hutspot te maken. De international diner was echt gezellig, er waren veel verschillende gerechten. Zo waren er gerechten uit Finland, Duitsland, Spanje, Turkije, Frankrijk en natuurlijk Hongarije. Naast het drinken was er ook veel drank aanwezig: Jägermeister, finlandia, wijn uit verschillende landen en Palinka (typisch Hongaarse drank). Na de international diner zijn we door gegaan naar een café tot in de late uurtjes.

Daarnaast ben ik vorige week (6 t/m 9 maart) naar Servië geweest. Dit was een georganiseerde reis, er gingen meer dan 100 Erasmus studenten mee. De busreis begon vrijdag om 12.00. Tijdens de busreis moesten we bij de grens lang wachten (Servië is geen lid van de EU). Dit duurde ongeveer 2 uur. Eerst wordt je gecontroleerd als je Hongarije uitgaat, Vervolgens wordt je gecontroleerd als je Servië ingaat. Toen we gearriveerd waren in Novi Sad. Hier hebben we het nachtleven van Servië ondervonden en dus was het de volgende morgen lastig om op te staan. In Novi Sad zijn we naar een fort geweest (op één na grootste van Europa) Dit was mooi op te zien aangezien we ook een rondleiding kregen in de tunnels onder het fort.
Vervolgens gingen we aan het einde van de middag naar Belgrado. Toen we daar aankwamen gingen we naar het hostel en wat eten. Hierna gingen we het nachtleven van Belgrado ondervinden. De volgende dag was wederom lastig om op te staan. We hadden een stadstoer door Belgrado en een lunch. Na de lunch hadden we vrije tijd, dit werd gebruikt om even een paar uurtjes uit te rusten. Om 8 uur vertrok de bus naar Boedapest, waar we om 4 uur in de nacht arriveerden.

Verder heb ik weinig meer te vertellen. Ik heb nu nog 1 week school en dan een week vakantie. In deze vakantie gaan we met een aantal medestudenten naar een ander land. Welk land dat weten we nog niet, maar dat bekijken we in een paar dagen.

Szia!

Thomas





  • 15 Maart 2015 - 20:26

    Annet:

    Mooi verslag Thomas. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en goed om te zien hoe goed je je redt met alles.
    Ben trots op je! Ik verheug me op onze trip naar Boedapest om te zien waar je woont en leeft. Good luck .Groetjes je moeder.

  • 15 Maart 2015 - 21:27

    Theo:

    Hoi Thomas een mooi verslag prachtig vertelt. Geniet van de tijd dat je er bent.groetjes je vader.

  • 16 Maart 2015 - 15:01

    Maria Peters:

    Hoi Thomas. Leuk weer wat van jouw te horen. Af en toe natuurlijk wel via jouw ouders of broer , maar zo'n verslag is toch wat meer. Fijn dat het goed gaat en leuk dat je ook de kans hebt om wat te reizen, kijken en mee kan maken. De school is dus een beetje een verrassing van hoe en wat.....maar ook daar kom jij wel uit. Succes en groeten

  • 16 Maart 2015 - 18:01

    Luuk:

    Dag Thomas,

    Leuk verslagje. Ik kijk er al naar uit om er een poar te komen nem'n in Budapest.

    Tot over een maand hè!

  • 17 Maart 2015 - 14:50

    Francis:

    heej Thomas,

    Fijn om weer wat van jou te horen en het gaat goed dat lees ik in je schrijven.
    Je hebt het naar je zin en daar gaat het om, geniet van alle momenten maar vergeet de school niet, ik wens je een fijne en gezellige vakantieweek!!

    Succes en groeten Francis.

  • 20 Maart 2015 - 19:14

    Lowie:

    Hoi Tomas
    Mooi verslag. Studeren en het land leren kennen gaat mooi samen. Ook zie ik op de foto's dat ze ook daar in de loop der jaren heel veel stenen op een creatieve manier op elkaar hebben gestapeld. Er zijn zo mooie gebouwen gemaakt waar ze nog lang mee vooruit kunnen. Nog veel plezier Lowie.

  • 21 Maart 2015 - 21:22

    Francis:

    Hey Thomas,

    Leuk om je verslag weer te lezen en mooie foto's, er zijn daar toch wel hele mooie gebouwen.
    Wel mooi dat je de kans krijgt om de omgeving te leren kennen.
    Als ik het goed gelezen heb dan heb je deze week vakantie, ik zou zeggen maak er een fijne en gezellige week van en we horen van jou weer hoe het geweest is.
    Lieve groeten Francis.

  • 22 Maart 2015 - 20:31

    Thomas Huntink:

    Bedankt voor de reacties!

  • 08 April 2015 - 21:23

    Jo En Mariet:

    hallo Thomas

    heb je leuke dagen gehad met je ouders? ze hebben vast genoten.
    Voor jou ook leuk kon je ze weer lekker knuffelen
    Veel van Boedapest laten zien natuurlijk.
    Nog even volhouden en dat gaat je lukken Thomas.

    Lieve groet Jo en Mariet.
    .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 1680
Totaal aantal bezoekers 4205

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

01 Februari 2015 - 20 Juni 2015

Minor Boedapest Hongarije

Landen bezocht: